7. prosince 2008

PowerHouse museum a Chinatown


Dnešní volnou sobotu jsem využil k návštěvě PowerHouse musea, které se nachází poblíž čínské čtvrti.



Tato bývalá elektrárna z roku 1902, jež dodávala energii tramvajové dopravě v Sydney, byla proměněna na moderní muzeum s interaktivními exponáty. Díky monumentálnímu měřítku skýtá nynější objekt ideální prostředí pro neuvěřitelný rozsah témat. Od království vesmíru a techniky po užité a domácí umění. Muzeum klade důraz především na australský pokrok a úspěchy, což jsem si jako zasloužilý fyzik a člen klubu malých debrujárů nemohl nechat ujít. Zmínil bych rekonstrukci lokomotivy Roberta Stephensona sestrojenou v roce 1854, která tahala první vlak v Novém Jížním Walesu (jeden ze států Austrálie) a také Boultonův a Wattův stroj, jenž je nejstarší dochovaný rotační parní stroj na světě, který zásoboval energií Londýnský pivovar 102 let. Pracovníky muzea je pravidelně uváděn do provozu. Jinak tam bylo i něco ze sekce designu, životního prostředí, historie počítačů a velká nová expozice na téma StarWars na kterou jsem nešel. Nevím jestli mi příznivci hvězdných válek neutrhnou hlavu, ale veřejně přiznávám, že jsem tomu nikdy nepropadl a nezajímá mě to (ani pořádně nevím co to je, bude to tím, že jsem to nikdy neviděl). Fotku s pochodujícími roboty, jsem však pro Vás udělat musel.

Poté jsem se prošel Chinatownem. Dlouhá léta byla Čínská čtvrť jen o málo víc, než zanedbanou oblastí, sousedící s mětskými plodinovými trhy, kde obvykle pracovali čínští přistěhovalci. Dnes se hlavní tepna Dixon street vyrovná ostatním známým čínským čtvrtím po celém světě. Autentické lampy, visící sušené kachní maso ve výlohách a plno šikmookých.



Taky jsem se zastavil na jednom trhu a zjistil jsem, že celou dobu kupuju dost předraženě zeleninu a ovoce. V obchodě nakoupím za necelý dolar banán a dnes jsem si odnášel za dolar padesát sáček plný pomerančů, jablek a banánů. Rozdíl na kilogramu kolem 4$. Dobré zjištění a fajn zážitek. Stankáři se překřikovali, snižovali ceny a nahlas upozorňovali na kvalitu zrovna těch jejich produktů. Zkrátka ta pravá trhová atmosféra.

Nějaké fotky z dneška jsem nahodil do alba.

6 komentářů:

kantorci řekl(a)...

S radostí vždy čtu tvé nové zážítky, ta fotka s těmi roboty byl dobrý nápad....myslím to upřímně.Pa

Anonymní řekl(a)...

Ahoj Vasku! Zdravim pane Kantore!!

Ten trh si umim predstavit! Kdyby tady ted v zime nejaky byl, taky bych jej navstevoval! Pamatujes na nase bloudeni trznici v Soci?

Potesilo mne, ze nejsem jediny, kdo taky o Hvezdnych valkach nema ani paru - jednou jsem videl asi deset minut jedne z epizod, jak holobradek Harrison Fort {nebo Ford?} s nejakym chlupatym medvedem unikal nepratelske lodi Imperia... a to mi stacilo!

Ta lokomotiva je ale prekrasna - tady jsou take vystaveny parni lokomotivy asi o 30 let mladsi, prvni na trati Canadian Pacific, a je videt ten vyvoj v case - jsou kompaktnejsi a maji kratsi kominy..heh

Tesim se na dalsi prispevky.

Na heslo jsem si nevzpomnel, tak zustanu nadale v "anonymite!"

Arthur

Anonymní řekl(a)...

Jen prolítnu a sděluji ,že tě čtu a čtu ,paráda a fotky? no jak jinac,super.)
GL''chlape jeden vopálenáá'' :)

Jero''

Anonymní řekl(a)...

Hi BOY!
opět a ráda jsem se dostala ke čtení ...... tvé budoucí knihy? :)
jak jsem tak koukala na to suši...hmmm...nevim jestli bych to zblajzla ikdyby mi za to nekdo zaplatil...ale asi to jen tak vypada no.Mozna budu mit nekdy prilezitost a zjistim ze jsem se mylila :) tak sporuj sporuj na bistro...ale myslim ze jak jsem prochazela pres stodolni,tak jsem na jedne z vyloh videla slovicko SUSI..kdyztak jeste pisnu,jestli se mi to nezdalo :)
Jinak se musim omluvit za Kubu,ze nepise,je strasne zanedbany,uz mu nestaci vyjizdet v pondeli rano nebo v nedeli v deset vecer ale vyjizdi i v nedeli v poledne,coz me zacina docela stvat!ale clovek si musi zvyknout.
Mocka te pozdravuje!!!
Fotky ze StarWars by Kuba urcite mooooc uvital,protoze timhle on zrovna zije jak blazen!Hvezdna brana,atlantida,atd...ale ja to zrovna taky nemusim.

ty blaaaho koncim,at u toho prispevku neusnes,maj sa fajnacko

barly

Vašucek řekl(a)...

Arthur : Na Soči pamatuju! A s pc gramotností budeme muset pokročit do dalšího levelu, viz. minulý mail. Pod google mailem se můžeš přihlásit i tady. Vidím, že to bude na delší dobu :-D

Jero : No jsem jak nigga, teda ne celý, ale jen ruce ;)

Barly : Věř, že kdybys to zkusila, nechceš už nic jiného. Za Kubu se neomlouvej. Plně ho chápu :) taky bych jezdil kdybych mohl. Tož se mějte a zas někdy.

Joe Kanape řekl(a)...

čau Vašku
Tos taky mohl napsat dřív že se da přihlasit přes google :))
S těma Star Warsama jsi mě trochu zklamal. Arthure ty taky!...taková klasika. Ale aspon ta jedna fotka.

S tím opálováním to zase nepřeháněj, abychom ti my bílí nemuseli moc závidět :)
Miki